הקוביזם (תחילת המאה העשרים)
כשהגיש בראק את שש היצירות ה"קוביסטיות" הראשונות שלו לסלון הסתיו, הן נדחו. במקום זה הוא הציג אותן בגלריה של מר קאוואליר. מספרים שמאטיס, שישב בחבר השופטים של הסלון, אמר לאחד המבקרים שהציורים של בראק מלאים בקוביות קטנות. בעקבות כך כתב אותו מבקר על ציוריו של בראק: "הכל – שמיים, דמויות ובתים – נעשו בסכמות גאומטריות, בקוביות (cubes)."
המבקרים שחזו ביצירותיהם של בראק ופיקאסו העניקו לתנועה החדשה את שמה – "קוביזם". שם שהיוצרים אימצו מהר מאד לליבם.
הקוביזם, שתחילתו ב- 1907, חולל מהפכה טוטלית בתפיסת האמנות. מהפכה שאינה עומדת בפני עצמה אלא מהווה חלק ממהפכות ותמורות מדעיות שחלו בתחילת המאה ה-20. ביניהן – התאוריה המדעית של אלברט איינשטיין שמדברת על הקשר בין מסה לאנרגיה. התאוריה של איינשטיין תרמה לפירוק החומר, לפירוקו של האטום. באותו האופן, מוביל הקוביזם לפירוקה של התמונה, ואף יותר מזה – לפירוקם של האובייקטים המתוארים בה.
פאבלו פיקאסו וג'ורג' בראק
יצרו שפה חדשה לאמנות.
ביצירה הקוביסטית "שבר" פיקאסו שניים ממאפייניו המרכזיים של הציור האירופי מאז הרנסנס.
פיקאסו עזב את הנורמה התיאורית והקלאסית של דמות האדם, הנוף או האובייקט. הוא ביטל את הפרספקטיבה המסורתית, המבוססת על נקודת מבט אחת שיוצרת אשליית חלל.
חיפושו אחר נורמה אחרת לתיאור האדם התבססה על אמנויות פרימיטיביות/אפריקאיות ועל בניית החלל הציורי כמו שהבין אותו פיקאסו מיצירותיו המאוחרות של סזאן.
מבראק אנחנו לומדים שאמני הקוביזם לא התיימרו להתנתק מהטבע ומהעולם הסובב אותם, אשר שימש להם תמיד נקודת מוצא ליצירה, אלא פשוט בחרו להציג אותם בצורה אחרת.
הטבע והיצירה על הבד עומדים זה מול זה, כאשר לכל אחד מהם חוקים ויופי משלו. בראק מדבר על עצמאות האמנות וחוקיה, שאינם כפופים לחוקי הטבע, אלא לתמונה עצמה.
לכן, לטענתו, אין צורך ליצור אשליית עומק כמו בנוף טבעי. לעומת זאת, יש להדגיש את הערך הבסיסי של ציור שנוצר על משטח דו-ממדי. הצייר צריך, אם כך, לא להסתיר אלא דווקא להבליט את העובדה שהוא מעלה אובייקטים תלת-ממדיים על משטח דו-ממדי.
הסיפור של הקוביזם הוא החיפוש אחר מהותם של הדברים.
כדי לחדור למהות הזו צריך האמן הקוביסטי:
- לפרק את נושא הציור שלו לחלקיו. נוף, דומם או דמות. הפירוק הזה נעשה באמצעות משיכות מכחול הנקראות "קצעים". משיכות מכחול קטנות המתחברות למישורים קטנים שיוצרים אובייקטים דמויי קריסטל – יהלום, ומכאן המילה קצעים. קצעים אלו מונעים את ריכוך הצורות.
- לפשט את נושא הציור ולהשמיט תוך כדי כך את כל הפרטים המיותרים השייכים למקרי ואינם חשובים למהותי.
- להוסיף מידע. האמן הקוביסטי לא מסתפק במה שרואה העין, אלא מצייר גם מידע נוסף על האובייקט, בכך שמציג אותו בו-זמנית, הן מהחזית והן מהצדדים. חוקי הטבע – כמו ראיית האובייקט מנקודת מבט אחת בלבד אינם חלים על התמונה.
הקוביזם רצה להעלות על הבד מציאות חדשה בעלת מהות תמונתית ולא לתאר אשליה של מציאות אמיתית.
קוביזם בעיצוב כיום
הקוביזם הותיר מורשת מתמשכת בעולם האמנות על ידי כך ששינה את ציפיותיהם של אנשים לייצוג באמנות. הוא הוביל את עידן האמנות המודרנית בכך שהביא הפשטה לעולם האסתטי הויזואלי.
הקוביזם הוא חלק בלתי נפרד מהעיצוב בן ימינו, החל באריזה ועד לאיור ולאדריכלות. האפקט האסתטי הוא נועז, אפילו קצת מבולבל. השימוש במבטים מזוויות שונות, יכול לתת מראה סינתטי או אפילו קריסטלי. עיצוב עם צלעות שטוחות, מחוספסות וחופפות, כמו בקוביזם סינתטי, יכול ליצור מראה מודרני, גרפי.
פוסטרים ופונטים בעיצוב קוביסטי
מיתוג לתאטרון בסגנון קוביסטי
מאייר אייקונים פוליטים ותרבותיים עכשוויים למגזינים המובילים בעולם פאבלו לובאטו
העיצוב הקוביסטי מופיע לעתים קרובות באיורים ומיושם בעיצוב הגרפי, כמו בלוגואים, כרזות ופוסטרים. בגלל שהקוביזם הוא סמל של "המודרניזם הקלאסי" הוא נראה בעינינו כרטרו מודרני. המראה שלו נועז ומושך את העין, גם התלת ממדי וגם השטוח. אפילו אדריכלים, שעובדים בשלושה ממדים, משלבים סגנונות קוביסטיים. המראה הנועז של צבע מונוכרומטי, קצוות קשים, משולשים זוויתיים והחזיתות התלת ממדיות באים לידי שימוש בעיצוב אדריכלי מודרני ונראה את השימוש בסגנון הקוביסטי אפילו במבנים יומיומיים כגון בנייני משרדים ובתי מגורים פרטיים. לעיתים קרובות נזהה גישה קוביסטית בעיצוב אתרים וגרפיקה. מידע שמוצג באופן מקביל ולא לניארי , כמו מערך מקביל של קישורים וחלונות. מה שמוביל אותנו לגלות, שהצגת מידע חזותי מזוויות רבות בו זמנית הוא מושג קוביסטי.
סטיב ג'ובס ופיקאסו
סטיב ג'ובס היה מעריץ גדול וקיבל השראה מפיקאסו.
הדוגמא הבולטת הראשונה היא הלוגו המפורסם של פינדר עם הפנים הכחולים המפוצלים שתוכנן במקור ב -1997. לסמל יש דמיון מוזר לציור של פיקאסו "שני תווים" (1934).
כבר בסמל המק המקורי 'Picasso Mac' שקדם לו נכרה השפעה ברורה של סגנון האמן. הוא תוכנן על ידי טום יוז וג'ון קאסאדו, מנהלי האמנות שעמדו מאחורי צוות הפיתוח המקורי. אך ג'ובס, שלא היה מרוצה מספיק מהלוגו הזה, החליף אותו מאוחר בסמל הכחול.
Macintosh | Think different | finder
ג'ובס הירבה לצטט את פיקאסו ואפילו השתמש בתמונה של האמן באחת הפרסומות של אפל. ניתן לראות את השפעתו של פיקאסו על סטיב ג'ובס גם בשפה הגרפית של המותג וגם כחלק מפילוסופיית הליבה שלו.
נסו את זה בסטודיו
לעיצוב הקוביסטי יש זהות ואמירה משל עצמו. בתור מעצבים נוכל להכניס מוטיבים מהסגנון הקוביסטי לעיצובים שלנו ובכך להעשיר אותם, לתת להם ייחודיות ולהוסיף ערכים המזוהים עם האמירה הזו.
כך נוסיף אלמנט של קוביזם לעיצוב הבא שלנו:
- צבעים בגוונים עזים ומנוגדים ובמרקם חלק
- חלקי תמונות מזוויות שונות
- אובייקטים מופשטים לצורות גאומטריות חדות
בכך נשתמש בשלושת העקרונות של פיקאסו ובארוק:
1. לפרק את נושא העיצוב לחלקיו.
2. להגיע להפשטה הבסיסית של הנושא המוצג.
3. להוסיף לאובייקט מידע מנקודות מבט שונות
קמפיין למען איכות הסביבה
תמונת עטיפה לאלבום
גרפיטי קוביסטי
כדי ליצור ברוח הקוביזם, עלינו לגעת במהות הדברים ולהתחבר לאמן הקוביסטי שבתוכנו.
נציג צד פוליטי – האמנות הקוביסטית מבטאת את העמדות הפוליטיות החזקות של האמן ומציגה את דעותיו בנושא.
נעיז לעוות שורות ולצאת מהקווים, כדי להציג גרסה מופשטת של המציאות – הקוביזם מעולם לא פירש אובייקטים ונופים, פשוטו כמשמעו, אלא יצר גרסה מופשטת או מעוותת של המציאות בהתאם לאמנות ולמסר שלהם.
נלמד מהמאסטרים – כמו תמיד, הדרך הנכונה ביותר להבין תנועה באמנות היא על ידי למידת הטכניקות מתוך העבודות וספרי האמנים.
במאמר זה הענקתי לכם סקירה ראשונית לחקירה ולימוד, תוכלו להשתמש בה כנקודת יציאה כדי ללמוד עוד על הקוביזם. כפי שאמר פאבלו פיקאסו: "אמנים רעים מעתיקים. אמנים טובים גונבים".
אז, מה אתם חושבים על הקוביזם?
אשמח לשמוע מכם תובנות מעניינות.
ועוד יותר לקבל עבודות ועיצוב שלכם בהשראת בראק ופיקאסו.
מאמר מעולה ומלא השראה!
תודה ריקי!
תודה רבה, אין מילים! חומר נפלא מלא השראה ועניין עוזר לי מאוד בכתיבת המחקר שלי