איפה למדת את זה? שואלים אותנו.
ספרים היו ועודם ידידינו הטובים ביותר. אוי כמה שאנחנו לומדות מספרים!
אם המחשבה על "ספרי לימוד" עושה לך דה-ז'ה-וו רע במיוחד, אולי כדאי לחשוב על זה מחדש. כשהנושא רלוונטי לתחום שעוסקים בו ביום-יום, נותן תשובות ברורות לשאלות שתמיד שאלת את עצמך, ומציע פתרון לדילמות המקצועיות – הוא יקרא בנשימה עצורה.
לרגל חודש הספר, וההזדמנות לרכוש ספרים במחירים מוזלים, אספנו לכם המלצות לספרים שבאמת כדאי שתכירו.
על איזה ספר הייתם ממליצים לכל מעצב הגרפי?
למרבה ההפתעה, רבים מתקשים לשלוף תשובה. וזה עורר אותנו למחשבה: עד כמה אנחנו אכן מקדישים לקריאה וללמידה מקצועית מעמיקה מתוך ספרים?
ידע שווה כל כך הרבה כח. הוא מעניק לנו התרעננות, התחדשות, פרספקטיבות חדשות והתעדכנות מקצועית. אז למה אנחנו מחכים?!
פנינו למעצבים ויזמים מתחום העיצוב הגרפי, כמו גם לעמיתים ומכרים, אנשי מקצוע מוכשרים ומנהלים מובילים בתחומם, בדיוק בשאלה הזו.
הנה הספרים שהם המליצו:
Designing Type
אמנם זה ספר על טיפוגרפיה לטינית אבל אפשר ללמוד ממנו הרבה גם על טיפוגרפיה עברית.
זה ספר שימושי מאד שמסביר מה היו תהליכי העיצוב והפיתוח של הפונטים הלטיניים הקלאסיים.
הספר מציג השוואות בין פונטים שונים והאנטומיה השונה של כל פונט.
דרך הספר אפשר להעמיק אל תוך מבנה האותיות, פיצויים אופטיים, ענייני קריאות האותיות והמספרים. למדתי ממנו הרבה.
להשיג:
ממליץ:
אברהם קורנפלד
טיפוגרף, מעצב ויזם
הקים את קבוצת הגופנים 'אאא'
מלמד בשנקר
מיקרו קופי וחוויית המשתמש
"מיקרו-קופי הוא נושא שהולך ותופס את מרכז הבמה. בעידן בו חוויית המשתמש היא הכל, אין כמו מילה נכונה במקום הנכון, כדי לחבר, לרגש ולספר סיפור.
כנרת יפרח, אלופת המילה הקטנה, מסבירה איך להתייחס למילים הקטנות בממשק. היא מדריכה בצורה מעשית כיצד בונים שפה למותג (voice&tone). שפה אשר ממנה גוזרים לאחר מכן את המילים הנכונות לקישורים ולכפתורים, וכך ממלאים אותן באופי.
כשקוראים את הספר 'מיקרו-קופי', מבינים מה גדול כוחה של מילה בממשק. שום כפתור ושום פופאפ לא אמורים להכתב סתם כך, ללא מחשבה. על כל פיסת טקסט לדבר בקולה של אישיות המותג, שנבנתה בשום שכל. למעצבי ממשקים זאת הבנה חשובה, שפותחת את הראש לכיוונים חדשים. הספר מלא דוגמאות אמיתיות, טיפים וצילומי מסך."
להשיג:
"הספר השני שאני רוצה להמליץ עליו הוא 'חוויית המשתמש' של טל פלורנטין.
'אתה לא המשתמש!' זועקת השורה הראשונה בספר, ובכך מעבירה בצורה הטובה ביותר כיצד מעצבים חוויית משתמש.
הספר נותן בטחון בכל התחום הרחב הזה. מאפשר להתחיל פרויקט חדש עם ידע מועט בחווית המשתמש, ובעזרת הספר – ללמוד 'תוך כדי הליכה' – לקרוא וליישם.
הספר מרחיב על מונחי יסוד חשובים כמו 'חוק מילר' 'חוק היקס' ו'עקרון הגשטאלט' וכולל גם ליווי מעשי של כל שלבי העבודה בפרוייקט של חוויית משתמש."
להשיג:
ממליצה:
נעמי גלבך
מייסדת 'הפורמה'
מרכזת החוג לתקשורת חזותית באמן בצלאל
בעלת סטודיו לאפיון ועיצוב ממשקים דיגיטליים
Creative Confidence
"כשמתבוננים על המאה ה-20, מבחינת אמנות ועיצוב, היא יושבת רובה ככולה על תורת ה'באוהאוס'. המודרניזם שאיתו אנו חיים כמובן מאליו, היה תוצאה של האסכולה האוונגרדית הזו.
כשאני חושבת על טום ודיויד קלי ועל תורת IDEO שהם פיתחו – על פיה מתחנכים היזמים והמעצבים של ימינו – אני חושבת לעצמי שזה יהיה ה'באוהאוס של המאה ה-21'.
בינתיים, קחו לכם לקריאת חובה את הספר שלהם Creative Confidence, בו הם מסבירים את עקרונות העיצוב האמפטי ומשלבים תרגילים מעשיים בחשיבה עיצובית.
הספר עדיין רק באנגלית (קלה יחסית) אבל אני לא עושה לכם הנחות. מזמינים במשלוח חינם דרך אתר bookdepository. ושימו עין, אני מהמרת שיתרגמו אותו לעברית ממש בקרוב."
להשיג:
קטלוג דן ריזינגר
"הספר משקף תקופה של עיצוב שהיה ואיננו. הוא מספר את סיפורה של המדינה הקטנה שלנו בהתפתחות הגרפית שלה.
תקופה שבה מחשב לא היה אפילו בחלום, וכל עיצוב נעשה בידיים. תקופה בה כל בחירה עיצובית היתה מודעת, ונעשתה תוך כוונה מעמיקה.
תקופה בה לכל תוצא נתנו את מלוא תשומת הלב והחשיבות, כי זאת לא היתה 'עוד עבודה' אלא העבודה עצמה. עבודה חשובה שהצדיקה את הזמן ואת ההשקעה.
הספר גורם למעצב לחזור אחורה. להבין את מהותו של עיצוב, את מהותה של תקשורת חזותית. הוא ממחיש עד כמה כל בחירה שלנו, ולו הקטנה ביותר, קשורה לתוצאה ומעבירה מסר.
הספר מציג מונחים שאנחנו מכירים הכי טוב בעולם, שלמדנו בכל קורס, שהרצינו עליהם מאות פעמים ללקוחות שלנו, אבל עם קריאת הספר – הם בכל זאת מקבלים משמעות חדשה.
הספר מעורר גם התפעמות גדולה מכשרונותיו של דן רייזינגר, ומהצבעוניות השמחה והמתפרצות שבעבודתו. כבני אדם, אנחנו לא יכולים שלא לחשוב מה קרה למותגים 'שלו', אילו שינויים עברו חלק מהם – ולמה, ומה גרם לרבים מהם להשאר אלמותיים."
להשיג:
Picture This
"אני לא מעצבת, אבל אוהבת עיצוב. בכל פרוייקט שאני מקדמת, אני מגייסת איש מקצוע מוכשר ביותר. מנסיוני, עוזר מאד לטובת הפרוייקט, לדעת – לפחות קצת – את עקרונות הנושא שעליו אנחנו עובדים.
לפעמים אני מבחינה בקונפליקט בין מעצב מוכשר לבין האנשים בארגון או בחברה, שמקדמים את הפרוייקט מולו. הם נהדרים בלקדם פרוייקטים, אבל הרבה פעמים, מה לעשות, הם לא מבינים מילה בעיצוב. זה תוקע מקלות בגלגלים.
ההמלצה שלי אליכם, מעצבות ומעצבים, היא למצוא כמה ספרים בסיסיים וקלים לקריאה כמו Picture This למשל. ספרים שתוכלו להשאיל ללקוחות שעומדים מולכם, כדי לתת להם את ההבנה הבסיסית של עקרונות העיצוב, כפי שאתם רואים את הדברים.
זה יכול להיות גם ספר ילדים שמעביר את המסר העקרוני שלכם, בצורה קלילה ומאויירת. משהו שיהיה להם קל וכיף לקרוא ויעניק לכם קרקע משותפת לפעול עליה. בעבודה שלי למשל, אני משתמשת בספר הילדים המתוק The most magnificent thing כדי להעביר את השקפת עולמי על יזמות.
מה דעתכם?"
להשיג:
זה לא מזל
"הקונפליקט בין היצירה לבין השיווק מתעצם ככל שעוסקים בתחום אמנותי יותר.
בעיצוב שימושי אתם מוצאים את עצמכם נאלצים להסכים עם הלקוח, להיכנע לטעמו האישי ולסגנון שלו, וליצור בהתאם לדרישות השוק, לבקשת הלקוח.
בעיצוב אמנותי אתם מוצאים את עצמכם תקועים עם יצירה שמבטאת אתכם אבל אין מי שישלם תמורתה.
אם אתם רוצים להבין את עולם הקונפליקטים של השיווק – ולמצוא דרך אפקטיבית להתגבר עליה בצורה שבה כולם מנצחים – הסיפור המרתק של אליהו גולדרט הוא בשבילכם.
בתוככי התלבטות אישית ומשפחתית אלכס נקלע לאתגר שיווקי בלתי אפשרי ומנסה להשתמש בכלים מקצועיים בעולם דינמי ומפחיד.
ספר מרתק, כתוב נהדר. הסיפור מציאותי והאתגרים השיווקים, שאמנם רחוקים מעולמם של עסקים קטנים ושל מעצבים, פותחים את הראש לעולם חדש שבו, בעזרת חשיבה, הכל יכול להיות."
להשיג:
ממליצה:
יעל זלץ
יועצת ארגונית למנהלת הבית
מנהלת 'האב ירושלים'
זוהי רשימה חשובה, אך ראשונית בהחלט.
אנחנו יותר מאשר מזמינות אתכם להוסיף את ההמלצות שלכם בתגובות. כך יהווה הלינק הזה מקור מסודר לכל ספרות המקצוע שעל מעצב גרפי להכיר.
תשתפו אותנו בהמלצות שלכם?
*תוך כדי הכנת הכתבה, התברר לנו, שלעמותת תמך יש ספרייה עסקית שווה וסופר-מעודכנת.
לאחרונה הם פתחו אותה להשאלה במחיר מצחיק, שרק יוזמה חברתית יכולה להציע.
אפשר לשאול אותם פה איך מצטרפים.
מרשים וחשוב! תודה!
תודה תרצה. תתני לנו את חוות דעתך אחרי שתקראי?
נעמי ואפרת
איזה מסות של חומר מקצועי ומרתק !
הפורמגזין הוא הסימניה הכי מומלצת שלי , ממתק שמפרגנת לעצמי פעם פעמיים ביום אחרי שעמדתי יפה בכל המטלות…
תמשיכו לא לנוח ולזרוק לנו כל הזמן סוכריות השראה
כי זה פשוט דבר מדהים!!
וואו חני תודה!
עם כזה פידבק אנחנו ממשיכות בכל המרץ לזרוק עליך סוכריות 🙂
תודה רבה!
מוסיפה לי לרשימת הספרים שאני רוצה 🙂
בכלל תודה על הפעילות היפה של הפורמה
מעורר השראה לראות אנשים עם כל כך הרבה דרייב ליצירה וליזמות חברתית…
הי, איפה אפשר להשיג את הקטלוג של דן ריזינגר? לא מצאתי אותו באתר של מוזיאון ישראל, לשם הקישור הוביל אותי
תודה
בחנות של מוזיאון ישראל בכניסה למוזיאון בד"כ יש להשיג
היי ממליצה לך להוסיף גם את הספר איך לעצב לוגו מנצח של חיים בניסטי, ספר פשוט מושלם
תודה על ההמלצה יעל